Veel gestelde vragen

+Hoe is het EARS2U Serviceplan ontstaan?

Het EARS2U Serviceplan is ontstaan naar aanleiding van de vele veranderingen in de consumentenmarkt. Consumenten maken steeds bewustere keuzes bij de aanschaf van producten die een langere levensduur hebben en die het leven veraangenamen. Kwaliteit en comfort worden steeds belangrijker en doordat er steeds meer informatie vrij beschikbaar is online, worden er weloverwogen keuzes gemaakt waarbij de consument zijn specifieke wensen centraal stelt.

Deze ontwikkeling is nog duidelijker zichtbaar als het gaat om de aankoop van producten die de levenskwaliteit verbeteren. Het bedrijf achter EARS2U, Hoortoestel Benelux, zag deze verandering ook op het gebied van het gehoor en begreep deze behoefte. De mogelijkheden die de hoortoestellen tegenwoordig bieden, worden voortdurend uitgebreid en verbeterd. Daarnaast is er steeds meer informatie te vinden over de functionaliteit van de toestellen, waardoor de (toekomstige) hoortoesteldrager steeds beter zijn eigen wensen op dit gebied kan bepalen.

In tegenstelling tot de toegenomen behoefte aan keuzevrijheid van de consument hebben de zorgverzekeraars deze vrijheid op het gebied van hoortoestellen juist heel erg beperkt. Sinds de invoering van het nieuwe vergoedingensysteem en het bijbehorende hoorprotocol in 2013 wordt het gehoorverlies in een categorie ingedeeld, waarna er keuze is uit een klein aantal toestellen. De oplossingen die de zorgverzekeraar biedt, worden adequaat genoemd. In aanmerking komen voor een betere oplossing met bijbetaling behoort daarnaast veelal niet tot de mogelijkheden. Terwijl juist in deze tijd, waarin communicatie steeds belangrijker en gecompliceerder wordt, optimale hoor oplossingen onmisbaar zijn voor de slechthorende die actief is en midden in het leven staat. Wilt u alle keuzevrijheid behouden en daarmee het verschil kunnen ervaren tussen adequaat versus optimaal en zorgeloos horen? Kom dan langs bij één van de EARS2U audiciens en ontdek hoe u een leven lang goed kunt horen!

+Worden de hoortoestellen van EARS2U vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Nee, dit komt doordat de hoortoestellen die aangeboden worden binnen het EARS2U Serviceplan qua prijs niet binnen de categorieën van de zorgverzekeraars passen.

+Waarom heeft EARS2U geen hoortoestellen die worden vergoed door mijn zorgverzekeraar?

Zorgverzekeraars vergoeden alleen hoortoestellen voor adequate hooroplossingen. De hoortoestellen van EARS2U gaan veel verder dan het bieden van een adequate oplossing. Adequaat leidt voor (sociaal) actieve of werkende mensen zelden tot zorgeloos, comfortabel en optimaal horen. Wij willen u de best mogelijke oplossing bieden die past bij uw wensen en het leven dat u leidt, inclusief de beste hoortoestellen.

+Wat zijn de verschillen tussen de hoortoestellen van EARS2U en de (categorie) hoortoestellen die de zorgverzekeraars aanbieden?

Zorgverzekeraars hebben een systeem, waarbij de high-end hoortoestellen, welke betere en uitgebreidere technieken bevatten, worden uitgesloten van het vergoedingensysteem. De hoortoestellen die door EARS2U worden aangeboden, beschikken wel over deze technieken.

Betere en uitgebreidere technieken resulteren in een optimaal geluid en meer specifieke afstel- en aanpassingsmogelijkheden gericht op uw individuele voorkeuren. Dit leidt tot een optimale hoor- en geluidbeleving. Daarbij zorgen de hoortoestellen van EARS2U voor betere resultaten met het verstaan van spraak in diverse omstandigheden.

+Waarom kan ik naast mijn vergoeding niet gewoon bijbetalen aan het hoortoestel van mijn keuze?

Deze optie wordt door bijna geen enkele zorgverzekeraar geboden. Indien u gebruik wilt maken van de vergoeding van uw zorgverzekeraar, bepaalt deze uit welke categorie u een toestel kunt kiezen. U heeft bij de meeste zorgverzekeraars niet de keuze een hoortoestel uit een hogere categorie te kiezen en daarvoor bij te betalen. U kunt in uw polisvoorwaarden nakijken hoe dit bij uw zorgverzekeraar is geregeld.

+Hoe ziet een afspraak bij EARS2U eruit?

Wanneer u bij EARS2U een afspraak maakt, brengen wij samen met u in kaart tegen welke hoorproblemen u aanloopt. Vervolgens wordt uw gehoor uitgebreid gemeten en bespreken we wat voor u de beste oplossing is om uw problemen te verhelpen.

+Zijn er kosten aan een hoortest verbonden?

Nee, er zijn aan een afspraak bij een bij EARS2U aangesloten audicien geen kosten verbonden.

+Hoe lang duurt een afspraak bij EARS2U?

Voor een afspraak moet u rekenen op ongeveer anderhalf uur. Wij willen graag uitgebreid de tijd voor u nemen, uw hoorproblemen in kaart brengen, een hoortest afnemen en zoeken naar een passende oplossing voor uw hoor problemen.

+Mocht ik hoortoestellen nodig hebben, wat is dan het vervolgtraject?

Mocht uit de afspraak bij EARS2U blijken dat u daadwerkelijk hoortoestellen nodig heeft dan gaan we kijken welke toestellen het beste bij uw wensen aansluiten. Deze hoortoestellen stellen we dan in op uw individuele wensen. Vervolgens kunt u de hoortoestellen twee tot vier weken vrijblijvend proberen. Na een positief verlopen proefperiode volgt de definitieve eindafstelling van de hoortoestellen.

+Wat zijn de kosten van het EARS2U Serviceplan?

Wij bieden u een compleet pakket aan waarmee u 3 jaar zorgeloos kunt horen. Dit houdt in dat behalve hightech en high-end hoortoestellen ook alle onderhoudsproducten, batterijen, nazorg en halfjaarlijkse controles bij dit pakket zijn inbegrepen. Afhankelijk van welk pakket het beste aansluit bij uw persoonlijke wensen, variëren de kosten. Om te ontdekken welk pakket en dus welke kosten hieraan zijn verbonden, adviseren wij u om een vrijblijvende afspraak bij EARS2U te maken.

+Hoe werkt het maandelijks betalen van het EARS2U Serviceplan?

Nadat u met de audicien de juiste hoortoesteltechniek heeft gekozen en u interesse heeft in de betaalmethode maandelijks betalen, vult u samen het aanvraagformulier in. Op dit aanvraagformulier geeft u aan wat het aankoopbedrag is, welke eventuele aanbetaling u wilt doen en binnen hoeveel maanden u wilt aflossen. Vervolgens wordt er een scan van uw bankpas en legitimatiebewijs gemaakt. Aan de hand van de door u opgegeven informatie worden uw financiële gegevens door de verstrekker gecontroleerd en wordt er bepaald of u in aanmerking komt voor de maandelijkse betaling. U ontvangt de uitkomst van de controle binnen enkele minuten.

Wanneer dit in orde is, worden de hoortoestellen uw eigendom en kunt u de komende 3 jaar zorgeloos gebruik maken van het EARS2U Serviceplan.

Het bedrag zal maandelijks en altijd achteraf van uw rekening worden afgeschreven. Hierbij heeft u de mogelijkheid om kosteloos extra of eerder af te lossen.

+Heb ik de keuze om de aankoop in één keer bij mijn EARS2U audicien te voldoen?

Jazeker. U bepaalt zelf of u de kosten bij aanschaf in één keer voldoet of dat u kiest voor de betaalmethode maandelijks betalen.

+Is er een mogelijkheid om mijn EARS2U hoortoestellen te verzekeren?

U kunt uw hoortoestellen verzekeren, hiervoor verwijzen wij u naar uw persoonlijke EARS2U audicien.

+Hoe zit het met de garantie op EARS2U hoortoestellen?

EARS2U biedt u 3 jaar garantie op fabrieksfouten aan uw hoortoestellen. Uitgesloten van fabrieksfouten zijn schade door vocht, cerumen (oorsmeer) en ander ongeoorloofd gebruik met schade/disfunctioneren als gevolg.

In geval van reparatie heeft u de hoortoestellen normaal gesproken binnen 3 werkdagen weer in uw bezit. Wachten op uw reparatie is mogelijk na het maken van een afspraak bij EARS2U (vooralsnog is dit alleen mogelijk in Mijdrecht). Voor alle reparaties geldt een vaste prijs van €99,- inclusief BTW.

+Waarom heb ik onderhoudsproducten nodig bij mijn EARS2U hoortoestellen?

Hoortoestellen bevatten hoogwaardige elektronica en zijn gecompliceerde technische oplossingen die door dagelijks gebruik worden blootgesteld aan vocht, zweet en cerumen. Zelfs bij IP waterdicht gecertificeerde hoortoestellen is het niet gegarandeerd dat er geen vocht in komt. Ook de luidsprekers in het oor zijn gevoelig voor vocht en cerumen. Dit alles beïnvloedt de werking van de hoortoestellen en kan ertoe leiden dat de hoortoestellen minder goed of helemaal niet meer functioneren. Daarnaast speelt hygiëne ook een rol. Onderhoud voorkomt dat bacteriën, schimmels en virussen de gezondheid benadelen en draagt bij aan een langdurige probleemloze werking van uw hoortoestellen .

+Hoe zien de hoortoestellen eruit?

Afhankelijk van welk EARS2U pakket het beste aansluit bij uw persoonlijke wensen variëren de hoortoestellen. Zo hebben we hele kleine hoortoestellen van 19mm, maar ook grotere. Sommige toestellen zijn zelfs oplaadbaar, waardoor u geen batterijen meer hoeft te gebruiken. Alle hoortoestellen die wij aanbieden zijn van HANSATON en verkrijgbaar in zeven kleuren.

+Hoe werken oplaadbare hoortoestellen?

In de oplaadbare hoortoestellen van HANSATON wordt gebruik gemaakt van een lithium accu in plaats van batterijen. Deze hoortoestellen zet u in de oplader en na drie uur zijn deze opgeladen en weer klaar voor één dag gebruik.

+Uit welke hoortoestellen kan ik kiezen?

De verschillende typen hoortoestellen die wij aanbieden zijn van het Duitse merk HANSATON. Dit is een exclusief merk dat zich richt op de kwalitatief hoogwaardigere hoortoestellen binnen de private hoormarkt, welke niet worden vergoed door de zorgverzekeraars. Deze hoortoestellen bevatten de nieuwste en beste technieken. HANSATON is een onderdeel van de Sonova International, ook wel bekend van de merken Phonak en Unitron. Tijdens een afspraak kunnen wij u uitgebreid adviseren over de hoortoestellen en deze aan u laten zien.

+Zijn de hoortoestellen te koppelen aan mijn smartphone?

Ja, EARS2U heeft hoortoestellen in het assortiment die volledig aansluiten op de ontwikkelingen binnen de digitale wereld, waarbij (draadloze) connectiviteit voorop staat. Volledig handsfree bellen is hierbij mogelijk doordat het hoortoestel kan worden gekoppeld aan (bijna) iedere smartphone die voorzien is van een Bluetooth functionaliteit. Inkomende gesprekken worden hierbij eenvoudig beantwoord door een druktoets op het toestel te bedienen. Tijdens het bellen hoeft de telefoon niet bij de mond te worden gehouden zodat deze gewoon in uw jas of tas kan blijven. Televisie kijken wordt ook een stuk aangenamer, daar bij deze hoortoestellen het gebruik van een streamer of neklus overbodig is geworden door het draadloos koppelen met de televisie. Verder is er door HANSATON een Stream Remote App ontwikkeld, waardoor uw smartphone als afstandsbediening voor de hoortoestellen kan worden gebruikt.

+Kan ik de gemaakte kosten via de Belastingdienst terugvorderen?

Hiervoor verwijzen wij u naar de Belastingdienst. Het hangt van verschillende persoonlijke factoren af of u de gemaakte kosten kunt terugvorderen, daarom kunnen wij hier geen uitspraken over doen.

+Kan ik alleen hoortoestellen of ook andere producten bij jullie aanschaffen?

Een leven lang goed horen is onze missie. Samen met u kijken we naar de nodige oplossingen om dit te realiseren. Naast hoortoestellen hebben wij voor iedere toepassing een passende oplossing. Denkt u hierbij aan TV/muziek luisteren, telefoneren, wek en waarschuwing en luisterhulpen. Tevens bieden wij (op maat gemaakte) gehoorbescherming aan ter preventie van gehoorverlies. Voor hoortoestellen hebben we de juiste onderhoudsproducten en batterijen in ons assortiment.

+Waar kan ik terecht voor het EARS2U Serviceplan?

Sinds de start zijn er reeds verschillende audiciens in Nederland aangesloten bij EARS2U. Wij streven ernaar om het aantal aangesloten audiciens uit te breiden zodat u er altijd één in de buurt heeft waar u terecht kunt. Nog geen audicien bij u in de buurt op de kaart? Laat het ons weten, mogelijk zijn wij reeds in gesprek en kunnen wij u alsnog doorverwijzen.

+Op welke dagen en tijdstippen kan ik terecht voor een afspraak?

Dit hangt af van de locatie, waar u een afspraak wilt maken en kan variëren tussen de standaard openingstijden van de aangesloten audiciens tot in de avonduren en het weekend op afspraak. Voor actuele openingstijden verwijzen wij u naar de websites van de bij EARS2U aangesloten audiciens. Deze kunt u vinden op de homepage.

+Heeft u nog een andere vraag?

Laat het ons weten, wij informeren u graag!